Honduras; veel politie in drie dagen...

26 januari 2009 - Copán, Honduras

We zijn vanuit Juayua (El Salvador) via Santa Ana naar Perquin gegaan. In Perquin bevond zich tijdens de burgeroorlog het centrum van de geurilla. De oorlog ging tussen de bevolking en de regering (in feite de armen respectievelijk de rijken). El Mozote bezocht, een van de dorpen die uitgemoord is door de regering. 1 vrouw heeft het overleefd, doordat ze kon ontsnappen...Erg indrukwekkend.

In Perquin waren feesten (er was weer een 'santa' jarig), dus dat was wel leuk om te zien. Van daaruit naar Honduras. In Honduras:

*Heeft Sofie de douane beambte volledig de huid vol gescholden omdat we 3 dollar moesten betalen om Honduras in te komen. Dit terwijl Honduras in de CA4 valt met open grenzen (soort EU). Achteraf bleek dat alle toeristen moeten betalen.

*Zijn we in Pena Blanca door de politie naar het hostel gebracht (de brouwerij). Een erg goed verblijf na drie dagen drooglegging in El Salvador. Hoewel de feesten in Perquin ook genoeg bier hadden...

*Zijn we in Pena Blanca op lachwekkende wijze beroofd...we lopen over een weg op 200m van het hostel, en in de bosjes zien we een jongen kruipen met een machette, en een bivakmuts op. Met alle tijd van de wereld om te rennen, denken we beide ' goh, wat een raar figuur'. Terwijl hij achter ons over het hek springt draaien wij ons om, om eens te kijken wat er gebeurt. (Want ja, welke overvaller springt nou achter toeristen over een hek, zodat ie erachteraan moet voor zijn geld...niet slim). En wat blijkt, hij wil ons beroven. En als antwoord op het verzoek 'dinero's, dinero's' antwoord Anno vrolijk 'he, wat?' Uiteindelijk 250 limpires kwijt (10 euro).

*Is het uiteraard heel moeilijk om aangifte te doen bij de politie in Pena Blanca, welke ons nog kennen van de rit naar het hostel. Een kopie konden we niet krijgen.

*Zijn we vertrokken naar Copan voor de ruines. Ook niet echt een aanrader...niet heel speciaal.

Verder is het land niet heel mooi ofzo, en het volk hier is na de vriendelijkheid van el salvador ronduit asociaal. Geen geduld, mensen willen je niet echt helpen, en dringen overal voor... Morgen naar de Bay Islands, en daarna zo snel mogelijk dit land uit en naar Nicaragua.

1. Willeke:
    27 januari 2009
    Die boef wist natuurlijk niet van jullie 'geheime' zakjes!
  2. Tom:
    28 januari 2009
    Dag Sofie en Anno,

Het verbaast me weinig dat Sofie de douane beambte heeft volgescholden. Uiteraard een prima actie. Nu moet ze echter wel bedenken, dat je ook 5 euro moet betalen om Zeeuws Vlaanderen binnen te komen als je Nedelander bent, terwijl een Belg gratis naar binnen mag. En dit terwijl geen enkele ziel daar voor z'n plezier naar toegaat. Dus ik geef onze douanier geen ongelijk.

Jammer dat men in Honduras wat minder vriendelijk is. Wat ik me meen te herinneren van alle spannende verhalen van mijn broer, is dat El salvador mooi en leuk schijnt te zijn. Zoals jullie ook schreven. Zijn jullie ook in de mooie stad met de gekleurde huisjes geweest? Dat schijnt ook ergens in Midden Amerika te liggen.

Hier gaat verder alles z'n gangetje. Het "dictaat" is af. Jammer, want wat hebben we er een plezier aan beleefd. Het is verder rustig. Laatst ging er wel een sirene af. Eerst dacht ik dat Sofie terug was. Maar haar kamer was donker. Wat een teleurstelling; het bleek het brandalarm te zijn. In tegenstelling tot een paar idioten die over de gang renden, vond ik dit toch een anticlimax. Hoewel het geluid ook wel lekker hard was.

Ik wens jullie een fijne reis verder. En meer plezier in Nicaragua.

Groetjes,
    Tom
  3. Leonie:
    29 januari 2009
    Ow jawel hoor! Ik zie het helemaal voor me. Sofie en Anno zien een persoon die er iets wat verdacht uitziet en wat doen ze.... ze lopen gewoon door!?! Hahaha! :-D

Ja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal niet in het rustieke Djee dus daar was Sofie natuurlijk niet op bedacht. Ik snap de reactie nu helemaal!
    Zoals tante Vief zegt: 'Goh, wat doet ie nu? Die 's vast een brokke mis!'

Mooie foto's weer! Die blauwe lucht hebben we hier vandaag ook weer eens gezien. Maar er wordt gezegd dat er weer een vriesperiode aankomt dus.... moet ik misschien echt nog op het ijs gaan staan. :-S

Goede reis verder!

Groeten de Bockjes en aanhang
  4. Rieneke en Remco:
    Hoi Sofie en Anno,

Wij hebben jullie ontmoet in El Retiro, waar we samen een biertje hebben gedronken. Leuk om jullie verhalen te lezen! Wij zijn inmiddels ook in Honduras geweest, vonden Copan juist weer wel leuk vanwege de sculpturen (net effe iets meer dan alleen maar een hoop stenen ;-), maar zijn daarna ook snel weer verder gereisd. We gaan later nog naar de Bay Islands (Roatan of Utilla, dat weten we nog niet), maar zitten nu in Nicaragua in Leon. Erg leuk hier! We zitten in LazyBones Hostal (staat in de LP), wat erg mooi is en zeer relaxed. Vandaar dat we er al een paar dagen langer zitten dan we eigenlijk hadden gepland. Het is wel wat duurder (ongeveer 15 Euro voor een kamer met gedeelde koudwater douche, maar het is hier zo heet dat dat niet bepaald een straf is). Het zit in een geweldig mooi koloniaal pand, heeft een zwembad, gratis internet, koffie, thee en een 10 minuten telefoontje per dag naar elk vast nummer ter wereld. Aanrader dus. Leon is ook een mooi stadje, zou ik zeker naar toe gaan als ik jullie was!

Veel plezier nog en wie weet zien we elkaar nog (onze volgende bestemming is Corn Islands in Nicaragua).

Groetjes,
    Rieneke en Remco
  5. kili:
    29 januari 2009
    Sofie krijgt de vriendelijke groeten van onze uberlasser Henk!
  6. Femke:
    30 januari 2009
    Hey anno en sofie,
    Jullie kaartje uit tikal is aangekomen! Thanx! Dus anno heeft het toch aangedurfd? Haha...
    Ben benieuwd hoe nicaragua is!
    xxx
  7. Dorette:
    2 februari 2009
    Hoi Anno en Sofie,

Mooie foto's en die blauwe lucht: is hier grijs en we hopen dat er nog mooie sneeuw uit gaat vallen misschien.

Blijf de blog met plezier volgen... Jullie nog veel plezier en volgende keer: rennen!!!!!!!!!

Groetjes
    Dorette