Palenque, Frontera Corozal y Flores

24 december 2008 - Flores, Guatemala

Zo, nu jullie lekker onder de kerstboom zitten bij de warme kachel typen wij wel een berichtje in de korte broek. De afgelopen dagen:

- hebben we de maya dorpen rondom san cristobal bekeken. Helaas, geen wigwams, maar een gewoon dorp met huizen met tv´s en telefoons. Maar (aldus de gids) we konden de manier van leven en omgang met elkaar zien, en de maya´s zijn geweldig (aldus de gids). Alleen jammer dat ze continu zeuren om geld en prullaria willen verkopen.

- heeft Anno tacos con pollo gegeten, en daarna dus een middagje/avondje met koorts (enfermo) op bed gelegen. Sofie zat toen in de kroeg, maar de mantelzorg was goed, want ze heeft Anno opgehaald om 0.00 uur voor nog wat biertjes

- we hebben een tour gedaan van san cristobal naar palenque via agua azul en misol ha. Dat was 6 uur vertrekken, en de rit was geen succes door de chauffeur (puta de madre). agua azul (beetje zwemmen) en misol ha (waterval) kun je op zich wel missen, en de afstand is gewoon te groot om nog tijd over te hebben voor palenque. Dus we hebben de chauffeur omgekocht, en de helft van de entree van palenque teruggekregen.

- We zijn in Palenque gebleven voor twee dagen. En hebben het park met de ruines bekeken. In alle rust, want het weer werkte mee om de mensen weg te houden.

- Gister zijn we met een transfer van palenque naar flores gegaan, via frontera corozal. Dit was wel een succes. De grens hebben we overgestoken met een bootje, tochtje van een half uur stroomopwaarts. Daarna twee uur hobbelen, want de guatamalteekse wegen zijn vaak onverhard. Wel een hele mooie tocht. En, hele mooie koeien gezien.

Nog een paar dingen die ons zijn opgevallen:

- Sofie praat hier niet, maar klapt...(naar haar eigen woorden). Elke dag komt er meer belgs gepruttel uit....

- we hebben een verband ontdekt tussen de hoeveelheid verkopers en de mate van regen.

- inhalen in mecixo doe je vaak bij de drempels...en mocht er al iemand aan het inhalen zijn, dan kan daar heus nog wel een auto (of in ons geval een touringbus) naast.

Vanmiddag naar Tikal, daar waarschijnlijk een nachtje slapen. Daarna weer door naar.....?

Groetjes.

1. Jetske:
    24 december 2008
    Wel jammer dat jullie nu niet kunnen genieten van het lekkere diner van de familie Buyck en ook jammer Anno dat zoals je weet de elfstedentocht maar eens in de tien jaar komt en net nu...
    Maar geniet en wij wensen jullie fijne kerstdagen.
  2. Sape:
    6 januari 2009
    Flink quotum, die kei, as net?