Magisch eiland + jungle kayaktour

28 februari 2009 - Isla De Ometepe, Nicaragua

Isla de Ometepe is een magisch eiland in het grootste meer van Nicaragua. Het eiland is ontstaan door uitbarstingen van twee vulkanen middenin het meer. Tot zover de feitjes.

Op ometepe hebben we bedacht maar eens wat actief te moeten doen. En daar zijn genoeg opties voor. Maar wij gingen fietsen. Omdat het een eilandje is met een vulkaan in het midden, leek een rondje om de vulkaan Maderas heel geschikt. Hierbij hadden we twee opties.

1. Linksom, met aan de linkerkant uitzicht op de vulkaan en rechts het water
  2. Rechtsom, met links het water en rechts de vulkaan.

Optie 1 is het geworden. En zoals de foto's weergeven zijn de uitzichten mooi. Verder onderweg een keer door een lokale boer van de fiets getrokken om de petrogliefen op zijn akker te bekijken. Dat blijkt dus een steen met inscripties te zijn. Verder alleen maar gerelaxed op het eiland, wat prima te doen is daar.

Op donderdagavond zijn we vertrokken naar San Carlos (met de boot), en van daaruit naar El Castillo. Een plek twee uur stroomafwaarts aan de Rio San Juan, genaamd naar het spaanse fort dat daar gebouwd is om te voorkomen dat de Engelsen het goud stelen  uit Granada. Hier ook opgestoken dat de Rio San Juan de eerste opties was voor het 'Panamakanaal' en dat ze zelfs al 11 km gegraven hadden voor er een recessie kwam. Vanuit El Castillo hebben we een kayaktour gedaan verder stroomafwaarts naar een park, en blijven slapen in een huisje in de jungle. Een krokodil gezien en veel meer gehoord (je hoort ze het water inglijden als je langs peddelt), naar aapjes gestaard, schildpadden gespot, giftig kikkertje geaaid. En uiteraard moest er wel even aan de lianen geslingerd worden (Anno denkt dat Tarzan toch wat meer geoefend heeft voordat hij de film liet maken.....). Hoogtepunt voor Sofie was het spinnetje dat ook in het huisje waar we sliepen woonde.

Dit was helaas het laatste avontuur voor ons in Nicaragua. Een aanrader voor wie naar een land in Centraal Amerika wil.

1. Femke:
    5 maart 2009
    Zo, jullie beginnen al lekker bruin te worden! En de koppies worden ook smaller...ach ja hoort er allemaal bij he!
    Veel plezier in costa rica!
  2. Femke:
    5 maart 2009
    We zien op jullie kaartje dat jullie 16 maart mogelijk in Boquete in Panama zijn. Het zou kunnen dat wij er dan ook nog zijn! We laten het lot beslissen ;) En anders wordt t eind april in NL!