Cuba 3

10 april 2009 - Trinidad, Cuba

Na een ritje in de luxe bus inclusief automatische ziekmaakfunctie (oftewel airco) zijn we in Cienfuegos beland. Mooie stad waar we een paar dagen gebleven zijn. Omdat we wel een beetje genoeg hadden van de luxe bus (dat waren we niet gewend na Centraal Amerika) zijn we op advies van onze gastheer met de amarillos naar Santa Clara gegaan. De amarillos zijn mannen in gele pakjes en zijn de oplossing voor het vervoersprobleem hier. Ze hebben het recht om alle auto´s met een blauw nummerbord aan te houden en er mensen bij in te drukken. Zo ook ons. Dit beviel ons goed, je reist met de Cubaanse bevolking (dus met zn allen in een bus gepropt) voor een kwartje per persoon.

In Santa Clara hebben we het monument van Che bezocht, maar veel leuker zijn de straatfeestjes. Je koopt een fles rum en drinkt hem op met z´n allen onder het genot van een lokaal bandje.

Omdat de trein op een onmogelijk tijdstip vertrok naar Bayamo, zijn we eerst teruggegaan met de ziekmakende bus naar Trinidad (omdat het niet met de amarillos kon). En je raadt het al, we zijn allebei verkouden geweest. In Trinidad zijn we met de stoomtrein op stap geweest. Leuk ritje, alleen jammer van al die bejaarden... Verder hebben we hier gedoken, was prachtig. Zeeslang gezien, kreeften en krabben en foto´s gemaakt met een ouderwetse wegwerpcamera. De foto´s bewaren we voor als thuis zijn.

Vanavond gaan we naar een processie, vanwege semana santa. Morgen gaan we naar Camaguey en hebben een lift kunnen regelen met een andere toerist die ook in de casa zit.

Details, het eten is hier uitstekend. Als je varkensvlees besteld krijg je beenham en de kip valt van het bot af. Koe eten we niet, want die zijn heilig (of zoiets toch)

Geniet van de foto´s, dan genieten wij hier van een mojito!

1. Suus:
    14 april 2009
    Nog steeds niet uitgekeken?

Wanneer is de terugreis? Of denken jullie er nog niet aan..
  2. kili:
    16 april 2009
    Hoe bevalt de auto?
    Hier zijn ook wel auto's die je kan huren, of zelfs lenen;
    kom dus maar snel terug!

xxx
  3. madelon:
    17 april 2009
    Hoi buurtjes,

Was toch wel erg nieuwsgierig naar jullie belevenissen en foto's. Vandaar een late reactie aan het einde van jullie trip. Ik hoop dat jullie genieten van de laatste dagen, weken. Raar eigenlijk dat toeristen maar zo weinig mogen op Cuba. Je zou juist denken dat ze jullie met open armen ontvangen omdat daar geld aan te verdienen valt. Zeker nooit gehoord van gastvrijheid etc.
    Hier gaat het okay. De eieren kunnen zonder bonnen gehaald worden, leuk met de pasen! En we kunnen vrij internetten voor 20 euro per maand! Onbeperkt! Tja dat is Enschede. Ben benieuwd naar jullie, naar Anno zijn kortgewiekte haar! en naar jullie verhalen.
    Groetjes Roomweg 30, ook namens Mara die in diepe ruste is.